یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

دسته‌بندی نشده

درگیری مرزی در استان زنگازور: چه باید کرد سازمان امنیت ملی

[ad_1]

امروز نیازی به جستجوی منبع مشکل در باکو یا ایروان نیست. مرز “مین منفجر شد” در قفقاز هنگام تبدیل امپراتوری روسیه به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی گذاشته شد.

باکو ، 15 مه – اسپوتنیک ، الکساندر هرولنکو ، مفسر نظامی. درگیری های مکرر مرزی در کشورهای مستقل مشترک المنافع دلیل بر شروع یک جنگ بزرگ نیست. به طور معمول ، این درگیری ها بدون استفاده از پتانسیل سازمان ملل ، OSCE ، CSTO یا ناتو نیاز به مذاکرات دوجانبه ، حل و فصل دیپلماتیک ، مشخص کردن مرزها یا تعیین مرزها دارد. درگیری مرزی با شدت کم (بدون درگیری) در منطقه سیونیک جمهوری ارمنستان ماهیتی کاملاً فنی دارد و نباید با بیانیه های سیاسی به طور مصنوعی تقویت شود.

به گفته وزارت دفاع ارمنستان ، صبح روز 12 ماه مه ، نیروهای مسلح آذربایجان به بهانه “پاکسازی مرزها” سعی در انجام برخی کارها در یکی از پاسگاه های مرزی داشتند. به دنبال اقدامات انجام شده توسط نیروهای ارمنی ، ارتش آذربایجان به این کار پایان داد. بلافاصله پس از آن ، گفتگوها برای حل اوضاع آغاز شد.

نیکول پاشینیان سرپرست موقت نخست وزیر ارمنستان تصمیم خود را در مورد سخنرانی رسمی در مورد CSTO در مورد وضعیت استان سیونیک اعلام کرد. پیش از این ، وی گفت كه در 12 ماه مه ، ارتش آذربایجان می خواست گاراگل را محاصره كند ، از مرز عبور كند و 3.5 كیلومتر به ارمنستان پیشروی كند.

طرف آذربایجانی نیز در مورد اوضاع اظهار نظر کرد

“طبق بیانیه سه جانبه امضا شده در 10 نوامبر سال 2020 ، نیروهای مرزی آذربایجان با بهبود شرایط هواشناسی در مناطق آزادشده لاچین و کالباجار ، مرز ارمنستان با شرایط کوهستانی دشوار و شرایط آب و هوایی ، در مواضع کشورمان مستقر هستند. این فرایند به روال عادی و منظمی در حال انجام است. “

دیروز ارمن گریگوریان ، دبیر شورای امنیت ارمنستان در یک مصاحبه تلویزیونی گفت:

“ما هنوز موفق به بیرون آوردن نیروهای آذربایجانی از ارمنستان نشده ایم. در جلسه امروز شورای امنیت ، ما تصمیم گرفتیم که به سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSBE) مراجعه کنیم و این روند را آغاز کردیم. “

CSTO از نزدیک وضعیت اوضاع در مناطق مرزی منطقه سیونیک در ارمنستان را رصد می کند و خاطرنشان می کند: «بسته به سیر حوادث ، در صورت لزوم ، اقدامات پیش بینی شده در پیمان امنیت جمعی و منشور CSTO اجرا می شود. “

مواضع طرفین به عنوان موضوع قرارداد

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در 13 ماه مه وضعیت عمومی را تشریح کرد: “از زمان بازیابی مجدد استقلال ، دو کشور به دلایل واضح مرز دولتی نداشته اند و بنابراین ما در مورد روند فنی پیچیده ای صحبت می کنیم که در حال حاضر با اختلاف نظر همراه است.”

از این گفته ها مشخص است که ایجاد مرزها پس از جنگ شامل درگیری یا ادعای ارضی آذربایجان نسبت به ارمنستان نیست. اگر پوچ نباشد ، اختلاف نظرهای فنی طبیعی است. از سال 1991 ، اختلافات مرزی در کشورهای مستقل مشترک المنافع حل و فصل شده و همچنان با درجات مختلفی از موفقیت حل می شود و هنوز مشکل دریاچه های “مورد اختلاف” با اقدامات ژئوپلیتیکی شدید و خونریزی مواجه نشده است.

من فکر می کنم امروز نباید منبع مشکل را در باکو یا ایروان جستجو کرد. “مین دیر انفجار” در مرز قفقاز در جریان تبدیل امپراتوری روسیه به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی قرار داده شد. روند سیاسی است. مرزهای تعیین شده جمهوری های شوروی عمدتاً مشروط و متناقض است. هیچ جمهوری ملی روی نقشه “یکپارچه” امپراتوری روسیه وجود نداشت و این کشور از نظر اداری به استانها و استانها تقسیم می شد.

برای جستجوی الگوهای استرسی نیازی به رنج زیاد نیستید. در بحبوحه درگیری مرزی اخیر با تاجیکستان ، اعضای کمیته امور خارجه ، دفاع و امنیت پارلمان قرقیزستان در 11 مه پیشنهاد تجدید نظر در مشارکت خود در CSTO را دادند. گویی این راه حل عاطفی (یا سیاه نمایی سیاسی) به حل همه مشکلات کمک خواهد کرد. برای مقایسه ، ناتو اغلب بین یونان و ترکیه درگیری مرزی دارد ، اما اتحاد هیچ یک از کشورها را بمباران نکرده است. هیچ کس خود را برای ترک ناتو آماده نمی کند.

واقعیت خطرات

اوضاع در قفقاز پیچیده است. ارمنستان عضو CSTO است ، آذربایجان عضوی از سازمان نیست. با این حال ، در این درگیری مرزی (یک بار) باکو و ایروان ، در برابر زمینه مذاکرات (با مشارکت روسیه) ، نیازی به فریاد در مورد تجاوز ، الحاق و اخاذی عملی (رایزنی ها) متحدان CSTO نیست. در واقعیت فعلی امروز ، هیچ کس ارمنستان را با مداخله تهدید نمی کند. طبق توافق نامه های انجام شده ، مرزبانان روسی امنیت و تردد مستمر در بخشهای مشکل دار جاده های منطقه سیونیک (Gorus – دیوید خلیج و Gorus – Gafan) را انجام می دهند. برای ارتش آذربایجان امکان پیشرفت در این مسیر وجود ندارد.

پیش از این ، وزارت امور خارجه ارمنستان گفته بود که قبل از استقرار مرزبانان روسی در ایروان و باکو ، آنها موقعیت مواضع رزمی موقت را برای مشخص کردن بخشی از مرز پس از انتقال تعدادی از مناطق قبلا توسط نیروهای ارمنی در آذربایجان اشغال کرده بودند ، روشن کردند. مرزبندی در حال انجام است ، مسائل پیچیده مرزی به طرز دردناکی در حال حل و فصل است ، اظهارات عجولانه و عملیات نظامی شامل نیروهای CSTO و دارایی های اطراف گاراگل نیاز به یک حلقه ظریف از میز مذاکره ، تلاش فکری بزرگ ، و نه عملیات جنگی دارد.

در بند 2 پیمان امنیت جمعی آمده است: “کشورهای عضو در مورد تمام موضوعات مربوط به امنیت بین المللی که منافع آنها را تحت تأثیر قرار می دهد با یکدیگر مشورت می کنند و در مورد مواضع خود در این زمینه توافق می کنند. در صورت تهدید امنیت ، تمامیت ارضی یا حاکمیت یک یا چند کشور عضو یا صلح و امنیت بین المللی ، کشورهای عضو باید یک مکانیزم مشورت مشترک را برای اقدامات فوری برای مقابله با تهدید و هماهنگی مواضع خود ایجاد کنند. “

در صورت تعیین عادی مرزها ، هیچ تهدیدی برای صلح بین المللی یا ارمنستان وجود ندارد و اثبات خلاف آن (در رایزنی های CSTO و سایر بسترهای مذاکره) بسیار دشوار خواهد بود. از دیدگاه سازمان ملل ، تجاوز “استفاده از نیروی نظامی توسط یک کشور علیه حاکمیت ، تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی یک کشور دیگر است” و شورای امنیت سازمان ملل متحد هنوز تجاوز در استان سیونیک آذربایجان را در نظر نگرفته است.



[ad_2]

You May Also Like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *